06-51151314

Otto: onze jongste buddie Stijn over ondernemerschap tijdens een crisis. Hij stelt zichzelf eerst even voor.

Mijn naam is Stijn van der Vat en ik heb de eer om mij te mogen inzetten als DirectieMillenial bij DirectieBuddies. Op dit moment ben ik bezig met het afronden van mijn scriptie waarin ik onderzoek doe maar Marketing & Sales in combinatie met klantenbinding. Met alle chaos rondom de coronacrisis is dat een bijzonder interessant proces.

Naast mijn werkzaamheden voor DirectieBuddies en de academische verplichtingen maak ik me ook druk om de crisis waarin veel ondernemers op dit moment verzeild raken. Omzetverlies, klantverlies en financieel drama waarin veel bedrijven op dit moment verkeren zijn eerder regel dan uitzondering. Het is daarmee goed om te zien dat de Nederlandse overheid op dit moment druk bezig is met het ondersteunen van de ondernemer.

Ondanks dat de intenties goed zijn zie ik als millenial in het gehele proces nogmaals hoe het belang van communicatie en transparantie versterkt wordt. Door veel verschillende informatie en een geruchtenmachine waar je bang van wordt, ontstaat er paniek. Terechte paniek, waarvan de hardwerkende zelfstandige de dupe wordt.

Door mijn interesse in Marketing & Sales probeerde ik dit hele proces door mijn gekleurde bril te bekijken en trok ik de vergelijking met bedrijven en de manier waarop producten en diensten in de markt geplaatst worden. Wanneer het niet in één oogopslag helder is wat een product of dienst te bieden is ontstaat er “paniek”. Anders dan bij deze maatregelen tijdens de coronacrisis (waarvan ondernemers afhankelijk zijn en die nodig zijn om in veel gevallen het bedrijf te redden) resulteert de “paniek” rondom een product of dienst er vaak in dat een klant het bedrijf al snel afschrijft. Een belangrijke gedachten wanneer een bedrijf na gaat denken over promotie.

Uiteraard is de chaos en onduidelijkheid rondom de coronacrisis een grote, diepe, bloedende wond voor bijna elke ondernemer. Wel is het interessant nu te kijken hoe uw product of dienst wellicht anders in de markt gezet moet worden en perfectionisme na te leven.

Om door te gaan op de term paniek is het ook interessant om te kijken naar een organisatie en wat er geleerd kan worden van “paniek”-situatie als deze. Op landelijk, bedrijfs-en individueel niveau zien we terug dat in tijden van paniek men terugvalt in oude patronen. Het wordt daarmee ineens heel helder waar valkuilen van instanties liggen. Europese landen sluiten de grenzen voor elkaar, bedrijven kunnen moeilijk omschakelen naar de nieuwe situatie en individuen trekken al snel hun eigen plan (bijvoorbeeld netflixen tijdens een online college zoals ik veel terug hoor binnen mijn kringen). Deze oude patronen zijn, ondanks dat een ondernemer nu vooral focus moet hebben voor het redden van de onderneming, wel belangrijk om te observeren en van te profiteren. Al blijft het bij achteraf observeren en dan pas wat met de inzichten doen. Vragen als “is mijn bedrijf klaar voor thuiswerken?” zijn nu organisatorisch enorm belangrijk, maar het wekt bij mij al snel te vraag om het bedrijf überhaupt in staat is te veranderen en aan te passen. Interessante vraagstukken om, ondanks dat de stress hoog ligt, achteraf te blijven beseffen. Ondanks dat alle effecten van organisaties nu door een multipliereffect bijna op onredelijke en verbitterde wijze helder worden, betekent dat in veel gevallen dat een organisatie dagelijks op kleine schaal al kan verbeteren op deze valkuilen en daarmee zichtbaar resultaat kan boeken. Zoals bij DirectieBuddies heel mooi gezegd wordt: opzoek gaan naar het verbogen potentieel en wendbaarheid.

Als u dit stuk interessant vindt of als u eens wil sparren over manieren waarop DirectieBuddies ook voor uw organisatie het verborgen potentieel kan ontdekken dan ben ik altijd te bellen of mailen om samen met u te kijken naar een oplossing.

DirectieBuddies – Ondernemerschap en crisis – Stijn van der Vat – email: stijn.vandervat@directiebuddies.nl